KEN STORKØKKEN TREND 2020-2021+
Trends påvirker alt omkring os – vores indkøb, vores interesser, vores holdninger… Derfor er det også afgørende for os at følge med i, hvad der rykker på sig nu og hvad vi forventer kommer til at ske i nærmeste fremtid og nogle gange også endnu længere frem i tiden. På den måde kan vi hjælpe dig med at være på forkant. Vi er konstant opmærksomme på nye tendenser og omsætter dem til relevante arrangementer og det helt rigtige sortiment af maskiner og isenkram. Du kan blandt andet læse mere om de nyeste isenkram trends fra CHURCHILL lige her.
Når vi præsenterer dig for trends, som er, eller vi forventer bliver relevante for dig at tage stilling til, så er det primært megatrends og mikrotrends.
De mikrotrends vi tror på i 2020-2022 er inden for disse tre megatrends:
• Holistisk sundhed: Det handler om indre sundhed og mere balance på alle parametre.
• Bæredygtighed: Er og bliver et vigtigt ord i mange år frem. Men pas på green-washing.
• EGO: Alt der drejer sig om ’mig’ er interessant. Vi søger det unikke og løsninger tilpasset MIG.
Holistisk sundhed
BALANCE/Holistisk sundhed
Vi får endnu større fokus på balance i livet. Den indre sundhed og følelsen af balance er afgørende. Det er trendy at have styr på sit liv og det er ikke på den hæsblæsende måde, men med ro, sundhed og overskudstid i fokus. Vi kræver gennemsigtighed og troværdighed i alt – fødevarer, materialer osv. Det uperfekte er det nye perfekte og det giver mulighed for at skrue ned for stress-niveauet og give mere ro og balance.
Understøt denne trend med f.eks.:
- Håndlavede produkter, der helt naturligt er uens og uperfekte
- Produkter inspireret af ”The art of Kintsugi” (en japansk teknik, der anser itugåede produkter for smukke)
- Flydende udtryk på noget fast (f.eks. en kop, der ser ud til at smelte/være blød)
- Stacking: Når flere forskellige elementer stables til en samlet enhed. Det kan både være ens og forskellige materialer, former og farver.
- Tænk et ergonomisk/afbalanceret arbejdsmiljø
INFOBESITY/Holistisk sundhed
Infobesity betyder ”information overload”: Når vi forsøger at håndtere alt for mange oplysninger og påvirkninger i løbet af dagen. Vi har behov for at blive hjulpet på vej, så vi slipper for at tage flere beslutninger end absolut nødvendigt. Derfor skal der fokus på færre valg og man vil i endnu højere grad se restauranter og buffeter med meget mindre udvalg og dermed gæster, som skal tage færre beslutninger og dermed opnår en større indre ro.
Understøt denne trend med f.eks.:
- Færre valg på menuen (tag nogle af beslutningerne for dine gæster på forhånd)
- Lav lidt men godt/from more to better
- Pakkeløsninger
Bonus: Kan hjælpe til at mindske madspild.
RO OG FORDYBELSE/Holistisk sundhed
Det er pleje for sjælen, når taktile fornemmelser hjælper med ro og fordybelse og Silent Dining bliver også mere og mere aktuelt. Særligt i kantiner, hvor nogle har brug for stilletid frem for social interaktion og højlydt snak om alt det, man ikke kan leve op til. Vi vil fortsat anbefale at afprøve opdelt frokost, hvoraf det ene tidspunkt eller det ene område er reserveret til Silent Dining. Mange af os vil ligeledes finde ro ved at iagttage uden at involvere os. Ro og fordybelse finder man i naturen og materialer, der ikke larmer og som har overflader, der er behagelige og spændende at røre ved. Og kan bæredygtigheden ligeledes være i fokus, så vil det ligeledes underbygge trenden omkring holistisk sundhed, balance og gennemsigtighed/ærlighed.
Understøt denne trend med f.eks.:
- Produkter af naturmaterialer
- Rolige farver med dybde
- Produkter af materialer, der ikke larmer og som er behagelige at røre ved
- Støjsvage maskiner
NATURLIGT ER SUNDT/Holistisk sundhed
Vi vil være sunde på den naturlige måde. Det gælder bl.a. inden for skønhedsfremmende ingredienser i fødevarer/madlavning. Så tænk i krydderier og grøntsager, som har sundheds- og skønhedsfremmende virkning/mad med funktionelle ingredienser. Vi har større fokus på naturen og miljøet og det gør os glade, når vi i fællesskab passer på den, så den kan passe på os.
Understøt denne trend med f.eks.:
- Underbyg vores higen efter det naturlige ved at tænke i naturmaterialer, mønstre inspireret af naturen og alt, der passer på vores natur.
- Invitér naturen inden for
Bæredygtighed
CLIMATE DIET/Bæredygtighed
Det er ikke længere kun et spørgsmål om dyreetik, når mange vælger vegetarisk. Vi ser i stigende grad ”Climate diet” som noget du skal tænke over, når du planlægger menuen i restauranten eller kantinen. Flere og flere spiser nemlig for klimaet skyld. Man vil gerne selv bidrage til et bedre miljø og er derfor blevet mere opmærksomme på vores individuelle CO2-aftryk. Og her er den mad, vi spiser, afgørende. For 20 år siden var vegetarisme ”noget underligt noget”, men det er nu blevet en del af vores hverdag. At minimere indtagelsen af kød for klimaets skyld er ikke længere den store nyhed, men gæsterne bliver mere og mere opmærksomme på andre dele af menuen også, som f.eks. sæsonaktuelle grøntsager. Og vil du tappe ind i trenden om det perfekte uperfekte, så snup endelig de skæve gulerødder og krumme agurker. Så selvom du måske har tænkt i det længe, så sørg for at gøre opmærksom på det i f.eks. buffeten. Dine gæster vil elske dig for det.
Understøt denne trend med f.eks.:
- Mindre portioner
- Mindre kød i buffeten
- Isenkram, der sikrer mindre madindtag – f.eks. mindre og trekantede tallerkner i buffeten
- Større fokus på sæsonaktuelle råvarer – fortæl dine gæster om det
NO WASTE/Bæredygtighed
Det må efterhånden betragtes som en selvfølge, at man som virksomhed har taget stilling til bæredygtighed. Millenials-generationen er med til at definere de bæredygtige valg i fremtiden og det vil i dén grad præge vores liv fremover. Vil man som virksomhed fremstå bæredygtig, så er det ikke længere nok bare at bruge ordet ”bæredygtighed”. Hvis der ikke er handling bag, så vil det blive betragtet som greenwashing (en virksomheds forsøg på at brande sig til et mere bæredygtigt og grønt image, men hvor det ved nærmere eftersyn kun er aktuelt i marketingafdelingen og ikke i produkter og produktionsmetoder), og det bliver straffet hårdt hos forbrugere/gæster etc. Så udover at have fokus på climate diet, hvor man handler lokalt og sæsonaktuelt, så skal der meget mere fokus på at minimere madspild, som er en af de allerstørste CO2-syndere på kloden. Udnyt 100% af råvaren og recycl alt der er muligt at recycle.
Understøt denne trend med f.eks.:
- Indhente inspiration til 100% udnyttelse af råvarer (f.eks. kan du lave slik af økologisk vandmelonskræl, sprøde snacks af mandelskind osv. hvilket du kan få mere inspiration til lige her)
- Tænk i nye materialer til isenkram
- Fokus på at minimere madspild i buffeten
- Materialer og udtryk kan være patchwork, hvor princippet er sammensatte rester
- Terazzo, genbrugsglas og andre materialer produceret af restmaterialer
GREEN PRESSURE/Bæredygtighed
Vi bevæger os fra eco-pressure til eco-shame. Sammen skal vi hjælpe hinanden til en mere bæredygtig hverdag. Når vi har et fælles mål, vil vi også holde hinanden mere op på det. Så forvent et pres fra dine omgivelser og vær ikke bange for at påvirke dine egne omgivelser i den rigtige retning. Hav fokus på alle områder inden for bæredygtighed. Forbrugerne har aldrig været mere miljøbevidste end de er nu. Og de vil forvente at du tænker så bæredygtigt som muligt.
Understøt denne trend med f.eks.:
- Maskiner med lavere strømforbrug/CO2-udledning
- Involvér dine medarbejdere i et lavere strømforbrug
- Husk at en stor del af den bæredygtige tankegang er en selvfølge. Når du gør noget ekstra derudover, så fortæl om det
- Vær troværdig og undgå greenwashing
- Fang ’fråserne’ i dit køkken og ændr på arbejdsgange, maskinpark etc. Læs mere om Fang fråserne lige her
EGO
STATEMENT EATING/Ego
Når uden er bedre end med. Når alkoholfri bliver en livsstil til at opnå indre skønhed. Når mindre kød på DIN tallerken fortæller verden at DU gør en forskel for klimaet. Trenden clean eating vokser og vi vil gerne fortælle vores omgivelser om det. Ligeledes er nye restaurantkoncepter begyndt at komme frem, hvor du kan få retter tilpasset dig - baseret på målinger af, hvad netop DIN krop har brug for af vitaminer og mineraler – også kendt som DNA dinners.
Understøt denne trend med f.eks.:
- Større udvalg af alkoholfri muligheder
- Kommunikation om, hvad de forskellige retter sundhedsmæssigt kan bidrage med
- Stor fokus på at udelade unødvendige tilsætningsstoffer etc.
CO-CREATION/Ego
Gæster vil i stigende grad inddrages. Hvor kommer maden fra og hvordan er den tilberedt? Hvis de er med, er der jo ikke noget at skjule. Forbrugerne vil være en ”del af historien”. Vi er gået fra storytelling til storyliving. At have gæster, der deltager kan gøres på mange forskellige måder. Kan de ikke være med dig i køkkenet, så kan du sætte minidrivhuse på buffeten og lade gæsterne klippe deres yndlingskrydderurter direkte ved bordet. Du kan invitere dem indenfor i din have, hvor du selv dyrker råvarer og lave en pop-up restaurant i drivhuset på taget.
Vi forudser flere muligheder for individuelt design af service, så du kan tilbyde dine gæster noget helt unikt i DIN restaurant/kantine. Og de vil faktisk gerne have noget af oplevelsen med sig hjem.