FLEXICHEF hos Tivoli Hotel & Congress Center, København
MKN producerer ud over ovnene også Flexichef, en usædvanlig køkkenmaskine med en ny forfinet teknik, der har givet mange nye muligheder i storkøkkenet. På Tivoli Hotel & Congress Center i København har man stor glæde af at have indrettet sig med Flexichefens kapacitet.
I virkeligheden er det en gammel nyhed – trykkogning altså. Det er egentlig en gammeldags teknologi, der har været kendt siden 1950’erne med trykkogere, som nu er blevet forfinet. Teknikken er nu blevet tilført noget digitalt, så teknologien er nu blevet udviklet til at være en multimaskine, også kaldet Flexichefen. Det betyder reelt, at man i køkkenet med Flexichefen har slået en del af de ”gammeldags” maskiner sammen til en maskine, der med rigtigt høje tryk kan fremstille maden meget effektivt på ca. en tredjedel af tiden. Flexichefen kan skabe et særligt højt tryk, der betyder, at tilberedningstiden falder. Samtidig har multimaskinen et indbygget rengøringssystem, der arbejder ved et tryk på 160 bar, hvilket betyder, at man først kan arbejde med fisk i en ret, derpå køre et ultra-effektivt rengøringsprogram på 2 minutter, og så lave en kødret, der ikke smager af fisk.
Tre i én
Executive Chef ved Tivoli Hotel & Congress Center, Thorbjørn Scott Moy, kalder Flexichefen ”et Kinderæg”, idet den erstatter flere andre køkkenredskaber og både kan stege, koge og fritere. Og hemmeligheden er altså tryk. Rengøring er ligeledes nemmere med en Flexichef fremfor at have kipgryder, friture og pander i gang i køkkenet, der skal rengøres. For Thorbjørn Scott Moy og Tivoli Hotel & Congress Center betyder anskaffelsen af deres tre Flexichef-maskiner optimeret planlægning. Ossobuco kan du fx brune af, så sætter du tryk på kødet, og det er færdigt på 20 min. frem for på en time. Det sparer tid og energi og bevarer næringsværdi og smag. I stedet for at skulle koge fonder i en stor kedel i to døgn, gøres det nu i en Flexichef.
Anbefalinger til undervisning/oplæring
Thorbjørn Scott Moy anbefaler, at processen omkring optimal oplæring er, at kunden får grundige instrukser i de nye ovne fra begyndelsen. Der kommer så løbende en opfølgning efter ca. to mdr. og derpå efter et år, hvor man kan gå mere i dybden. Så har kunden prøvet at programmere og kender ovnens funktioner bedre. Sammenlign det lidt med at købe en ny bil. Med en ny bil lærer man heller ikke alt på en gang. Har du først lært produktet at kende, stiller du også bedre og relevante spørgsmål næste gang, du ser konsulenten.
Servicedelen er vigtig
Tivoli Hotel & Congress Center kan også følge alle deres maskiner på KENSIS, og det betyder, at driften af køkkenet er på forkant, hvilket er utroligt vigtig for hele forretningen. KEN service gør opmærksom på, når ovnen skal have skiftet lister eller andet, der forebygger totalt ødelæggende driftstop. Skulle uheldet være ude, kan man se historikken på ovnene, så hvis de standser har teknikeren de rigtige reservedele med.